Равшанзамири камназир. Ёде аз устоди зиндаёд Муҳиддин Хоҷазод
Бисёр хондааму шунидаам навиштаву гуфтаҳои шогирдону устодонро дар ситоиши ҳамдигар. Ва аксари ин таснифот аз дидору мулоқоти нахустин, сабабу мақсад, дар куҷо, чӣ тавр сурат гирифтани онҳо оғоз мегарданду идома меёбанд. Баъзан дидору мулоқотҳо тасодуфӣ рӯй дода бошанд ҳам, самимона анҷом мепазиранду хотирмон мемонанд. Вале ҳарчанд биандешам, дидори аввалинро бо устоди зиндаёд Муҳиддин Хоҷазод дар ёд надорам.
Дар бораи устоди зиндаёд, ниҳоят масъулиятшинос, ба кору муносибат воқеан ҳам ҷиддирафтор, сахтгиру раҳмдил, нозукбину дурандеш, хирадманду ибратбахш, миллатдӯсту ватанпарвар, Нависандаи халқии Тоҷикистон, Арбоби ҳунари Тоҷикистон ва соҳиби дигар мукофоту унвонҳои ифтихорӣ Муҳиддин Хоҷазод намедонам суханро аз чӣ оғоз намоям.
Мехоҳам дар ин матлаби хеш оид ба паҳлуҳои на ба ҳама аёни ҳаёту зиндагии устод, ёддошту хотираҳо аз вохӯрию мулоқотҳо бо эшон ва таассуроти шахсиам нисбаташон иншо намоям. Соли 1998 ба муносибати шастсолагии рӯзи мавлуди устоди гиромӣ бо унвони «Нависандаи саҳнаҳои бунёдкорӣ» меҳрномае бо сураташон дар нашрияи бонуфузи давр «Садои мардум» чоп карданд. Он замон устод бо ҷурми нобасомониҳои вазъи иҷтимоӣ ва бенизомиҳо аз Душанбе ба Хуҷанд кӯчида буданд. Баъд устод ба идораи рӯзнома занг зада, самимона арзи сипос намудаанд, аз ҷумла ба муаллифи меҳрнома – банда ҳам. Фаҳмидам, ки воқеан ҳам он замон мо – хурду калон, беш аз ҳама ба шафқату меҳрубонию лутфу карами ҳамдигар ниёз дошта будаему зинда мондаем. Матлабро хондам. Ин чоряк аср пеш буду он вақт устод дар қайди ҳаёт. Шояд эшон аз хондани он нафасе осуда, руҳбаланд ва шод гардида бошанд. Ба ифодаи Ҳабибулло Файзулло:
Афсус, гаҳе зиндабузургон нашиносем,
Он вақт шиносем, ки пурсанд: куҷо шуд?
Ба гузаштаи наздик менигараму ба андеша меравам, ки солҳои мудҳиши Ҷанги Бузурги Ватанӣ як зумра адибону олимони мо (руҳашон шод бод), аз ҷумла Ҳабиб Юсуфӣ, Ҳаким Карим, Лутфулло Бузургзода, Абдушукур Пирмуҳаммадзода, Раҷаб Амонов, Абдуҷаббор Қаҳҳорӣ, Воҳид Асрорӣ, Ҳоҷӣ Содиқ ва дигарон “бо шамшеру бо қалам” алайҳи душманони инсоният ҷангида бошанд, 4 нафари аввалӣ дар лаб сухану дар даст шамшер дар набардҳои хунин барои озодии Ватану мардум ҷон нисор кардаву шаҳид шудаанд. Устоди мо Муҳиддин Хоҷазод шояд ягона тоҷикбачае буданд, ки аз хурдию наврасӣ (аз замони мавлудашон соли 1938) бӯи боруту ғулғулаи тиру туфанги ҷангро дар деҳаи Николо-Александровскии кишвари Ставропол шамидаю шунида, зиёда аз ним сол бо аҳли байташон нони талху оби шӯри асириро аз дасти фашистон хӯрдаю нӯшидаанд. «Гуноҳ» сари он буд, ки қиблагоҳашон – Олимхон Махдуми Хуҷандиро, бинобар мудири мадрасаи Ҳазрати Бобо буданаш, соли 1930 ба Қафқози Шимолӣ бадарға кардаанду тифли бегуноҳ дар диёри бегона ба олам омада буд.
Аз ёдкардаҳои устод дар хотирам мондааст, ки мегуфтанд: – Хурд будам, вале тарсу ваҳми ҷангро баробари калонсолон ҳис мекардам. Макони зисти мо ҳам ҷабҳаи ҳарбу зарб (фронт)-ро мемонду ҳам ақибгоҳи пурташвишу пур аз таҳлукаро. Мардумро тарсу ваҳм зер карда буд. На замин сокит монда буду на фазо. Албатта, вақте фашисти зиндаро болои сарат мебинӣ ва ҳарчи хоҳанд, нисбатат раво мебинанд, мефаҳмӣ, ки назди ӯ ҳеҷ арзише надорӣ, аз хешу зиндагӣ ҳам даст мешӯӣ…
Хушбахтона, Ҷанги Бузурги Ватанӣ (1941-1945) бо ғалабаи халқи Иттиҳоди Шуравӣ анҷом ёфт ва баъди чоряк аср бо тақозои давру аз рӯи зарурат устоди азизи мо Муҳиддин Хоҷазод айнан мисли адибону олимони болозикри замони ҷанг қаламро як давраи муайяне бо шамшери меҳнати созандаю бунёдгар иваз намуданд. Ин иқдом падидаи наве дар доираи адабии ондавра ба ҳисоб мерафт. Ва бинобар он ки устод Мирзо Турсунзода чунин масъулияти баланди касбию инсониро бар дӯши эшон вогузор намудаанд, ҳар касе набошад, албатта сазовори шарафу ифтихор мегардад. Аз чунин боварӣ ва қадршиносии як шахсияти оламписанд ҳар кас ифтихор мекунад.
Адиби ҷавон ҳам бо қаламу ҳам бо олати меҳнат як давраи муайяне фаъолият доштаанд. Мо, соликони роҳу пайроҳаҷӯи адабиёт, лавҳа, очерку ҳикояҳои ҷолиби устодро, ки қаҳрамону мухотабашон бинокорони НБО-и «Норак» буданд, пайваста аз матбуоти даврӣ мехондему шодӣ мекардем ва дигаронро ҳам ҳидоят менамудем, то бихонанд. Баъдтар романи машҳури устод «Об–рӯшноӣ» (с.1976), ки ба созандагони иншооти азими асри ХХ бахшида шуда, ҳанӯз ҳам дар нақди адабиёти муосир дар радифи асарҳои беҳтарин зикр меёбад, ҳамчун ҳосили меҳнати ҷисмонию фикрии нависандаи заҳматпеша ба дасти хонанда расид. Романи мазкур соли 1981 бо номҳои «Вода–свет» дар Москва, «Что было, то было» соли 1983 бо украинӣ дар Киев чоп шуда, мавқеи адабиёти тоҷик ва муаллифро дар фазои адабии Иттиҳоди Шуравӣ хеле баланд бардошт.
Мавзуъ, масъалаҳои бунёди неругоҳҳои барқи обӣ, истифодаи мақсадноки захираҳои оби кишвар ва таҷдиди иншоотҳои энергетикӣ дар асарҳои баъдии устод «Нанг ва номус», «Роҳи Роғун дигар аст», «Кӯҳ бе варта нест» ва дигар мақолаҳои публитсистиашон низ баён гардида, нуқтаи марказии андешаву эҷодиёти эшонро фаро мегиранд. Чаро ин мавзуъ ва масъалаҳо маҳаки эҷоди устод буданд? Тақозои замон буд, ки адибон ҳам рӯ ба масоили иҷтимоӣ биоранд ва иншои романҳои истеҳсолӣ дар сиёсати давлату адабиёт мавзуи аввалиндараҷа маҳсуб мешуд. Боре аз устод чунин гуфтаҳоро шунида будам: – Бояд аз он шукргузор бошем, ки табиат ба мо захираҳои фаровону номаҳдуди энергия додааст, вале истифодаи самараноки онҳо ба хираду дониши ҳар кадоми мо вобаста. Роҳбарони давлат ҳам дар ҳамин андешаанд. Кишварҳое, ки бо нафту газашон меболанд, захираҳояшон маҳдуданд. Ояндаашон торик аст. Заводи алюминий барои он дар Тоҷикистон сохта шуд, ки захираҳои фаровони ашёи хом ва гидроэнергетикӣ дорем. Бунёди иншооти энергетикӣ барои кишвари мо сарчашмаи асосии рушди иқтисодиёту иҷтимоиёт аст.
Ин нуктаи муҳим ва ҳадафи асосӣ дар Паёми солонаи Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ-Пешвои миллат, Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба Маҷлиси Олӣ (аз 28.12.2023) ҳам дақиқан чунин омадааст: «Ҳукумати мамлакат, бо назардошти фаровонии захираҳои гидроэнергетикӣ, иқтидори бузурги истеҳсоли «энергияи сабз» ва содироти он, дар ҷодаи ноил гардидан ба ҳадафи стратегии худ – расидан ба истиқлоли энергетикӣ қадамҳои устувор гузошта истодааст… Ман ба ҷомеаи ҷаҳонӣ, махсусан ба Созмони Милали Муттаҳид ва дигар созмонҳои байналмилалӣ муроҷиат карда, ба иттилои онҳо мерасонам, ки Тоҷикистон ҳамчун давлати пешсафи ҷаҳон дар самти инкишофи “иқтисоди сабз” соли 2037 воқеан ба “кишвари сабз” табдил меёбад…».
Рисолати нависанда аз он иборат аст, ки ба ин дастуру ҳидоятҳо пироҳани бадеӣ пӯшонида, барои амалӣ гардиданашон ба мардум руҳу илҳом бахшад. Агар ба эҷодиёти устод дар давоми сӣ соли истиқлол назар афканем, дар романҳои иҷтимоии эшон бунёди неругоҳҳои барқи обӣ, истифодаи самараноки об, бод, дигар захираҳои табиию муҳити зист ва иқлим ҳадафи асосии муаллифанд, ки имрӯз барои ҳаллашон дар кишвари соҳибистиқлоламон сохторҳои марбутаи давлату ҳукумат ва институтҳои илмӣ-тадқиқотӣ машғуланд.
…Чеҳраи гандумии устодро қариб ҳамеша мағмум медидам ва ба дил мегуфтам, ки осори маҳзунию ғамангезии ҷанги хонумонсӯз ҳанӯз ҳам вуҷуди озурдаи эшонро тарк накардааст. Вале хайрият, дидам он лаҳзаеро, ки устод мисли гулдастаи тару тоза барг-барг мешукуфтанд, мисли садбарги тару тоза аз тулуи хуршеди саҳарӣ ранг-ранг ҷило медоданд ва чун марди ғолиби майдон қомат меафрохтанду аз дидагонашон ба мисли кӯдак ашки шодӣ мерезонданд. Ин лаҳза зимни вохӯрию мулоқоти мардуми ноҳияи Восеъ тирамоҳи соли 1997 ба муносибати панҷоҳсолагии нависандаи хушбаёну дилписанди мо устод ва бародарам Абдулҳамид Самад рух дода буд. (Мавсуф Муҳиддин Хоҷазодро ҳам устоди хеш эътироф мекунанд). Дар рафти ҷамъомади тантанавӣ садри маърака изҳор намуданд, ки дар ин маҳфил баробари адибону ҳунарпешагони маъруфи тоҷик, шахсиятҳои шинохта, хушбахтона, нависандае ҳам ҳузур доранд, ки неруи ҷавонию фитриашонро солҳои ҳафтодум ба сохтмони Неругоҳи барқи обии «Норак» бахшидааанд. Неругоҳе, ки имрӯз ба хонадони ҳар кадоми мову шумо нуру гармӣ ва зиндагӣ мебахшад. Он кас рӯзҳои гарму сард дар даст белу курчакбел, лому зоғнӯл бетон шӯридаанду шабҳои дароз қалам ба даст тарки хобу хӯр намуда, таассуроту мушоҳидаҳои рӯзонаашонро рӯи саҳфа оварда, қаҳрамонҳои замон ва адабиёт офаридаанд. Ана ба ҳамин минвол, баъди заҳматҳои зиёди рӯзонаю шабона дар бораи корнамоӣ, бунёдкорию созандагии бинокорони НБО-и «Норак» романи ҳаётию хондание навиштаанд…
Ин лаҳза шунидани ному насабашон барои устоди зиндаёд тамоман ғайричашмдошт буд, бо шунидани ин суханон мардуми толор дар ҳавои қарсаку кафкӯбиҳо ба по хестанд ва гарму самимона нависандаи воқеан маъруфро ба саҳна хонданд. Ана ҳамон лаҳзаеро, ки дар боло тасвираш кардем, дар симои устод, дар пайкари нафиси устод бармало намоён буд. Ашки шодиашонро ҳеҷ дошта наметавонистанд, ҳар замон рухсораву айнаки оинааш компасмонандро бо рӯймолча пок карда, ба чашм мемонданду сӯи мардум самимона таъзим мекарданду мегуфтанд: «Ташаккур, ҳазорон бор раҳмат шумоҳонба, халқи бузургворам, кифоя, кифоя…», вале баракс кафкӯбиҳои гарму самимонаи мардум авҷи нав мегирифтанд. Ҳис мекардам, ки дар фазои кафкӯбиҳои гарму ҷӯшони хонандагону ҳаводоронашон устоди зиндаёд Муҳиддин Хоҷазод болу пар бароварда, парвоз мекарданд, боз қуллаҳои нав ба нави эҷодиро фатҳ кардан мехостанд, чеҳраи гандумиашон дар рӯ ба рӯи нигоҳҳои гарму самимонаи эътиқотмандону мухлисонашон мешукуфт… Банда ҳам чунин ҳолатро бори аввал медидаму шодӣ мекардам ва гулдастаҳои бағалашонро гирифта, ба минбари маҳфил ҳидоят менамудам… Баъд мавридашро ёфта, сабаби ашк рехтанашонро аз устод пурсон шудам.
– Бароям ҳамааш нохост рӯй дод он лаҳза, ғайричашмдошт буд, шогирд. Барои ҳамин худро тамоман гум кардам. Охир, мо барои эҳтироми бародари ҳамқаламамон Абдулҳамид омада будем. Хато накунам, чунин ҳолат, чунин қадрдонии самимонаро бори аввал медидам. Ин қадар нависанда барои мардум арҷманд будааст. Шабу рӯз эҷод кунем ҳам, мо назди хонанда қарздор, – гӯён айнакашонро гирифта, чашмони ғарқи ашкашонро бо рӯймолча пок карда, – ин ашки алам не, хушбахтона, ашки қалами омехта бо ашки шодӣ аст – гуфта, фаҳмондаанд устод. Дар қаъри чашмонашон он лаҳзаҳо дарду кулфати ғарибӣ, ғаму ғусса, шодию нишоти зиндагӣ, нокомиҳои ҳаёт падиду нопадид мегаштаанд… Солҳо, солҳои пур аз ташвишу ҳарос, сарсонию ноумедиҳо дар чашмон ва симои устод асари мағмуми худро боқӣ гузошта буданд.
Каминаро бо устоди зиндаёд Муҳиддин Хоҷазод шавқу завқи нависандагӣ, ки дар ниҳодам каму беш хурӯҷ мекард, бо ҳам пайваст. Ҳикояам «Бачаи хом» ном дошт. Дар шуъбаи насри маҷаллаи «Садои Шарқ» қалами устодон Саттор Турсун ва Абдулҳамид Самадро «хӯрда», аз устод Муҳиддин Хоҷазодро (муовини сармуҳаррир буданд) «хӯрда», пухтатар шуда буд «Бачаи хом» ва соли 1979 дар маҷаллаи мазкур бо номи «Бача, ки калон шуд» чоп гардид. Лекин то чоп шудани он…
Бо ҳидояти устод Саттор Турсун – «ҳамчун муаллиф шинос шудан хуб аст» ҷуръат пайдо карда наздашон рафтам. Борҳо вохӯрда будам бо устод, лекин маро намедонистанд. Устод машғули таҳрири кадом матлабе буданд. Маро дидан замон саросема хеста, чунон мурооту пазироӣ карданд, ки шармам омад. Нигоҳҳои саволборашро пай бурда, «Ман, ман… «Бачаи хом»… – гӯён хомӯш мондам.
–Ҳ-м-м, – табассуми зебое карда, – «Бачаи хом» нағз, бисёр нағз, хондаам ҳикояро. Дар хотирам мондааст, ҳаминаш муваффақияти муаллиф, – ана ёфтам – гӯён чанд варақи мошиннависро аз бурҷи мизи кориашон гирифта, – лекин бачаи хом пухта нашудааст, шогирд, – гуфтанд.
Лол монда будам, мисли сомеи ташнаи ҳикмату насиҳат ба рӯи нурбори устод нигарон, мехостам тамоми ҳусну қубҳи муаллифу қаҳрамони ҳикояро ошкоро бигӯянд.
– Дар ҳикоя амали персонажҳо ҳаст, забони онҳо бад нест, ба ҳама фаҳмост, лекин барои хонанда то охир қаҳрамони он бачаи хом мемонад. Гуфтам-ку, бачаи хом пухта нашудааст.
Аз рӯи тавсияву маслиҳатҳои устод «Бачаи хом»-ро чоруму панҷуму шашум бор таҳрир кардаву такмил додам. Бовар доштам, ки акнун аз имтиҳони устод мегузарам.
– Ба дараҷае мазмуну ҳадаф талаб мекунанд, ҳикоя анҷом наёфтааст. Қаҳрамони он – муаллими Раҳимҷонро пухта кардан лозим, – ҷиддӣ хулоса бароварданд устод.
– Ҳафт бор чен бикуну як бор бибур, мегӯянд рафиқони рус, умед аст, ки ба мақсад мерасӣ, – дилбардорӣ карданд устод Саттор Турсун.
Дар таҳрири ҳафтум ҳикоя бо ҷумлаи зерин хотима ёфт: «Бача, ки калон шуд, фарзанди ҳама мешавад!».
– Дар гуфтори мардуми Кӯлоб ин мақол аст ё зарбулмасал? – ҳикояро то охир хонда, пурсиданд устод Муҳиддин Хоҷазод.
– Намедонам, устод, ин сухани бобои Ҳалим (падари Раҳимҷон) аст.
– Анҷоми хуб ёфтаед, шогирд, акнун бачаи хом пухта шуд. Воқеан, бача, ки калон шуд, масъулияташ аз доираи оилаву хонаводааш мебарояд, фарзанди маҳалу деҳа, ватану миллат мешавад.
Баъди чопи ҳикоя дар симои зиндаёд Муҳиддин Хоҷазод устоди сахтгиру серталаб, ғамхору дилсӯзи адибони ҷавон, инсони ҳалиму ботамкин, дурандешу соҳибмаърифатро медидам. Фаҳмидам, ки ҳамаи он тамкину таҳаммул, мулоҳиза, истодагарӣ, устуворӣ ва ҷиддияту масъулиятшиносӣ барои навниҳолони боғи адабиёт имтиҳоне будаанд, то ки ба даргоҳи адаб тасодуфиҳо роҳ наёбанд. Дар ин ҷодаи муқаддас худро шогирд ва пайрави устодон Пӯлод Толис ва Фазлиддин Муҳаммадиев медонистанд. Банда устодон Муҳиддин Хоҷазод, Саттор Турсун ва Абдулҳамид Самадро мураббии хеш медонам.
Қиссаву романҳои нави устод ва дигар раҳоварду очеркҳои рӯзмараашонро мехондаму паҳлуҳои нав ба нави зиндагиномаи эшон, қисмати талхи ба сари аҳли байташон омада, ҳаёти вазнину кулфатҳои сангини дар бадарға гузаронидаашон бароям равшантар мешуданд. Ҳатто дар Норак ҳам вақти бетонрези сохтмони ГЭС буданашон мухотаби баъзе кӯрдилон ҳам шуда буданд устод.
– Вақти коргари сохтмон буданам ҳолатҳое мешуд, ки моро гоҳе бо дастаи кории маҳбусони колонияи ислоҳотӣ (низомаш умумӣ) барои иҷрои корҳои фаврӣ якҷоя сафарбар менамуданд, – ёдовар шуда буданд устод. – Нозири тартибот (зоҳиран шинос будем, ҳамзамон ӯ дар факултети ҳуқуқшиносӣ мехонду камина дар факултети филологияи Донишгоҳи давлатии Тоҷикистон) маро дида, шинохту баъд нишони тиру теғи нигоҳаш шуда мондам. Вай дар майдони меҳнату гаштугузор мушоҳидакор буд. Пай бурдам, ки бандаро маҳбус пиндоштааст. Ниҳоят вақти чошт дар ошхона, ки рӯи як миз хӯрок мехӯрдем (вай қасдан назди ман омада буд), зери чашм маро песонда пурсид:
– Бо кадом модда? Таҷовуз ба номус?!
–…Ҳа-а, не, – баъдтар фаҳмидам мақсадашро, – дар тақдирамон будааст, бародар, бо як нозанин дар охир миҷозҳоямон мувофиқ наомаданд, баъд партофтамашу пинҳон шудан хоста, ин ҷо пулкоркунӣ омадам…
– Яъне боз нозанини дигареро сиёҳбахт карданиӣ?!
– Инашро Худо медонад, банда оҷизу бечора аст…
Баъди ин гуфтугузор «подшоҳи олам, дуздро қапидам» гуфтагӣ барин он нозири тартибот-ҳуқуқшинос аз паси банда хеле маълумот ҷамъ карда, бечора то маъмурияти сохтмон баромада пешниҳод кардааст. «Ба он кас кор нагиру худатро эҳтиёт бикун, ки боз дар бало намонӣ, вай одами СК» – таъкиду хотиррасон кардаанд ӯро.
Дар суҳбат бо адабиётшиноси маъруф Абдурраҳмони Абдуманнон аз устод ёдовар шудам. Сар ҷунбонда, хандида гуфтанд: – Руҳашон шоду ҷояшон ҷаннат, устодро “махдум” мегуфтем ва ҳар гоҳе номи эшонро мешунавам, як сафари таърихиамон ба Тошканд пеши рӯ меояд. Соли 1984 дар он ҷо ба муносибати 50-солагии Иттифоқи нависандагони СССР ҳамоиши илмӣ-адабӣ баргузор гардид. Бозор Собир, Гулназар, Муҳиддин Хоҷазод ва камина Иттифоқи нависандагони Тоҷикистонро дар ин ҷамъомад намояндагӣ мекардем. Дар фурудгоҳи Тошканд моро хуш пазироӣ намуданд. Муаррифии ҳайат ба зиммаи банда вогузор шуда буд. Вақте ному насаби устодро гирифтам, бо як овоз “Знаем, знаем, автор романа “Вода-свет” гӯён изҳори хурсандӣ намуданд ва мо ҳам албатта шод гардидем. Баъди чорабиниҳои расмӣ рафиқони ӯзбек моро ба як тӯй таклиф намуданд. Ба мисли тӯйҳои тоҷикӣ чор-панҷ нафар мизбон дар саҳни дарвозаи тӯйхона истода, меҳмонҳоро хайрамақдам мегуфтанд. Моро гарм истиқбол гирифта, ба хонаи алоҳида бурда шинонданд. Баъди чанд лаҳза набудани устодро фаҳмида, аз ҳамдигар пурсон шудему ба хулосае омадем, ки шояд эшонро ба дигар ҳуҷра таклиф карда бошанд. Баъди қариб ду соат, вақте аз хона хеста, ба ҳавлӣ баромадем, дидем, ки устод дар даромадгоҳи ҳавлӣ бари мизбонҳо рост истода, меҳмонҳоро истиқболу пазироӣ доранд. Аз ин рафтори устод хандаамон омаду пурсидем, ки ягон чиз хӯрдед?
– Хӯрдану нӯшидан дар ҳама ҷо мешавад, ман аз тамошои чеҳраҳои хандону лабони пуртабассуми меҳмонҳову мизбонҳо сер шудаам, – хандида изҳор намуданд устод.
Муҳиддин Хоҷазоду ҳамсари зиндаёдашон Муҳайё Музаффарова аз ҳад зиёд хоксору меҳрубон, меҳмондӯсту бонону намак буданд. Худованд нону намаки ин хонадонро насиби мо низ гардонда будаасту ҳамроҳи падари бузургворам (руҳашон шод) ду-се соате беш, ба нею нестони банда эътиборе надода, меҳмони хонадони устод шудем. Мехоҳам фишурдаи онро ба хонандаи гиромӣ баён намоям.
Меҳмонӣ чунин сурат гирифта буд: Ҳар гоҳе аз оинаи нилгун падарам масҷиду мадрасаҳои Самарқанду Бухороро медиданд.
– Барои зиёрати хонаи Худо дастам намерасад, имконият надорам, лекин сайри Самарқанду Бухоро бошад, бо ҷону дил, марҳамат, бо ҳам меравем, – фаҳмондам падарамро.
Розию шод шуданд қиблагоҳ. Ҳозир бошад, чиптаҳои хатсайри поезди «Душанбе-Когон» дар дасту соати даҳи шабро интизорем, худро нороҳат ҳис менамояд падарам, медонам, ки аввал барои мӯйсафед ҷои намозгузории табъи дил ёфтан лозим. – «Ҳавлӣ, этаж набошад» ба гуфти худашон. Хӯроки пешинро дар чойхонаи «Роҳат» хӯрдему ба андеша рафтам…
– Як сари қадам Иттифоқи нависандагон мераваму омада, ин масъаларо ҳал мекунем. Шумо чой нӯшида шинед, – гуфтам ба падар…
Саросема будам, вақти аз бинои нависандагон баромадан бо устоди азиз тасодуфан рӯ ба рӯ задем. Ҳолати маро дида, ҳайрон шуда, пурсиданд: «Тинҷӣ аст, шогирд?»
Аз он хомӯшу дар хиҷолат мондам, ки омадааму устодро надида баромада меравам. Эҳсосамро фурӯ нишонда, ҳолати ба сарам омадаро фаҳмондам. Гуфтам, ки мӯйсафеди падарам дар чойхона маро интизор.
– Беҳтарин ният, – хандида гуфтанд устод ва хаёле андешида, – қиблагоҳро рост хонаи мо мебаред, ман баъди ним соат, Худо хоҳад, мерасам, ана бо ҳамин суроға: кӯчаи Островский, 12 “б”.
Чунон ҷиддию қатъӣ изҳор намуданд, ки маро дигар имкони ҳарферо ба забон овардану ташаккур гуфтан намонда буд ва аз паси устод нигарон лаҳзае лолу ҳайрон монда, роҳи чойхонаро пеш гирифтам. Падарам бетоқатӣ зоҳир менамуданд, вақт мерафт, намози пешин қазо мешуд.
– Ҷадид (ҳангоме ҷиддӣ сухан гуфтанӣ мешуданд, маро ҳамин тавр ном мегирифтанд), бояд ҷое равем, ки бароҳат таҳорати дуруст кардаву намоз хонда тавонам! – боз хотиррасон карданд падарам.
–Хонаи устод Муҳиддин Хоҷаев меравем, дар шафати бозори «Сабз», ба вокзали роҳи оҳан наздик, – хушнудона изҳор намудам.
–Хонаи Муҳиддинхоҷа гуфтӣ?
–Бале, Муҳиддинхоҷа, – ман ҳам мисли падарам яклухт талаффуз кардам.
–Ҳавлӣ доранд ё этаж? – фаҳмидан хостанд падарам.
–Устод ҳавлӣ доранд, таҳоратхона доранд, мисли одамони деҳот.
– Мешавад, меравем,– хурсандию қаноатмандӣ карданд падарам.
Намедонам, ба замин омада буданд ё ба ҳаво, устод назди дарвозаашон моро интизор. Аз таъсири гармии офтоби чиллаи тобистон дар ҷабину рухсораҳои гандумиашон ғӯра-ғӯра арақ мавҷ мезаду шодию хушнудиашон ҳадду канор надошт. Чунин пазироӣ, истиқболи самимонаи мизбонро бори аввал медидам ва дар тасвири он қалам оҷизу маҳорат норасо буд. Ҳис мекардӣ, боварат меомад, ки устод дилашонро, саропои вуҷудашонро, меҳру муҳаббаташонро, самимияташонро пеши пои меҳмон пойандоз кардаанд…
– Нури дида, тоҷи сар, хуш омаданд, хуш омаданд, хонаи моро мисли хонаи худҳотон донед, – пайи ҳам ба забон оварданд устоду оби таҳорату ҷои таҳорат муҳайё карда, падарамро ҳуҷраи дарун барои пешинхонӣ ҳидоят намуданд. Ба нею нестони мо аҳаммият надода, дар айвон дастархон густарда, мегуфтанд, ки равзани хонаро зани хона медонистааст, зан набошад, мард сарсону ҳайрон мемондааст. Ҳамин як соат пеш аз рӯи зарурат келинро ба Хуҷанд гуселонидаму аз фурудгоҳ рост ҷои кор рафтам. Насибро бинед, бо шумоҳо вохӯрдам. Дар хонаи норӯфта меҳмон меомадаасташ ҳамин. Боз айб накунед, шогирд.., – мегуфтанд устод.
Падарам бо димоғи чоқ, руҳи болида аз ҳуҷраи устод баромаданду аз истиқболу эҳтироми соҳибхона моту мафтун шуданд. Устод ҳам аз «Муҳиддинхоҷа» гуфтану ҳозирҷавобӣ, ҳазлу шӯхиҳои падарам хеле мамнуну қаноатманд буданд.
Як чиз маро ба андеша оварда буд: Медонам, ки устод дар мулки бегона, муҳити гуфтораш ғайритоҷикӣ ба дунё омадаанд, қариб даҳ соли умрашонро дар чунин фазо ба сар бурдаанд, мактаби миёнаро ҳам бо забони русӣ хатм кардаанд, вале дар гуфторашон ягон калимаи бегонаро ба забон намеоварданд.Чунин садоқатро на ҳама дорад.
Баъди намози шом бо арзи сипоси бепоён аз ҳавлии устод Муҳиддин Хоҷазод баромада, вокзали роҳи оҳан рафтем. Ба нею нестони ману падарам эътибор надода, устод то вокзал моро гуселонида, узри бисёр пеш меоварданду илтиҷоомез мегуфтанд: “Афсус, сутуни хона набуданд, меҳмоннавозии дуруст карда натавонистам. Худо хоҳад, дар бозгашт ҳатман меҳмон мешаветон, мо интизор…”
Поезди «Душанбе-Когон» оҳиста-оҳиста ғел хӯрдан гирифту чеҳраи хандону дастони дар ҳаво афшони устод моро мегуселониду роҳи сафед мехост. Ҳамзамон падарам фотеҳаи сафарро хонда, даст ба дуо кашида, бо табъи болидаю чеҳраи хандон: – Ин насибаро бин-а, нону намак одамро ба куҷоҳое намебурдааст, хонаи Муҳиддинхоҷаро ҳам дидем… ,– мегуфтанд.
–Устоди мо чӣ хел, маъқул шуданд?! – фаҳмидан хостам аз падарам.
–Ҳар кас бояд рӯи Худоро дида гӯяд! Инсон беҳтару хубтар аз ин намешавад, одамгарӣ, меҳмоннавозӣ, муоширату хушгуфториашон ба дунё мемонад-е. Ин қадар инсони донишманд, хоксору дилсӯзу раҳмдил…
***
Устоди зиндаёди мо 26 марти соли равон дунёро падруд гуфтанд ва аз худ ганҷи бебаҳое ба мерос монданд. Инҳо асарҳои бо оби дидаю бо хуни ҷигар навишта, мукофотҳо, аксҳо, диплому ифтихорномаҳо ва дигар асноди шахсии эшон мебошанд. Пайвандони бонангу номуси устод Ҷозиба, Ҷовид ва Алишеру наберагонашон ҳуҷраи кории қиблагоҳашонро дар Хуҷанди бостонӣ ба осорхона табдил додаанд, ки воқеан ҳам ҷолибу диданист.
Карим Давлат