Марде бо афкори хуршедӣ
Акнун аз марги Муҳаммадраҳими Сайдар – номи ошно барои аҳли фарҳангу адаб ва расона бештар аз даҳ сол мегузарад. Нависандае, ки ба хотири қареҳа ва истеъдоди камназираш аз ӯ умедҳои зиёде доштанд ва агар зинда мебуд, метавонист корҳои чашмгиртареро анҷом диҳад ва осори мондагортаре биёфарад.
Муҳаммадраҳими Сайдар соли 1952 дар ноҳияи Рашт ба дунё омадааст. Таҳсил дар риштаи таъриху филологияи Донишгоҳи давлатии омӯзгории Тоҷикистонро ба итмом расонида, солҳои 1990-1992 корманди маҷаллаи адабии “Садои Шарқ” будааст. Баъдан дар расонаҳои гуногун фаъолият намуда, аз соли 2001 то охири умр хабарнигори бахши тоҷикии радиои “Озодӣ” дар Маскав, инчунин, созмондиҳандаи мактаби миллӣ ва устоди забону адабиёт ва таърихи мактаби мазкур дар Маскав шуд.
Муҳаммадраҳими Сайдар фаъолияти нависандагии худро аз навиштани ҳикоя шуруъ карда, дар муддати андак худро ба сифати нависандае бо нигоҳи тоза ва дунёи рангин муаррифӣ намудааст. Ҳикояҳои «Гаҳвораи ноз», «Марди солхӯрда ва саги фартут», «Садбарги булғорӣ», «Афсонаи Сурхоб», «Бози сафед» аз нахустин ва мондагортарин навиштаҳои ин нависандаи тавоноанд. Ҳикояи нахустинаш «Гаҳвораи ноз» соли 1986 дар ҳафтаномаи «Адабиёт ва санъат» ба табъ расидааст. Сипас қиссаву ҳикояҳояш пайи ҳам дар рӯзномаву маҷаллаҳои «Адабиёт ва санъат», «Садои Шарқ», «Помир», «Сомон», «Навиди бозаргон» ва маҷмуаи «Шафақи субҳ» (1986 ва 1992) интишор ёфтаанд.
Ҳикояву мақолаҳои ӯ пас аз маргаш дар маҷмуаҳои «Гаҳвораи ноз» (2011; Тоҷикистон) ва «Хостам дар Эрон гум шавам» (2011; Эрон) ба табъ расидаанд.
Аз миёни осори Муҳаммадраҳими Сайдар чеҳраи пуротифа ва ҳассосу самимиеро мебинем, ки аз миёни тӯдаи мардум бархоста ва зиндагии худро фидои орзуҳо ва ормонҳои мардумаш кардааст. Аз дардҳои мардум ва барои мардум навиштааст. Ҳарфи аслии Сайдар дар ҳикояҳояш ин аст, ки саодат ва хушбахтӣ ба чизҳои бузургу руъёию дур аз дастрас нест, балки саодат ва хушбахтӣ ва хушҳолии воқеӣ дар чизҳои кӯчак ва ҷузъӣ, аммо боасолат ва решадор аст.
Дар ҳикояи “Гаҳвораи ноз” сухан аз зани рустоие ба номи Садафмоҳ аст, ки ба хотири надоштани фарзанд тамоми зиндагиашро ба ҳасрат гузаронидааст ва вафодории ӯ дар ишқи шавҳараш – Сафар, ки зуд даргузаштааст. Ҳасрати доштани фарзанд тамоми умр ҷонашро меозорад ва хаёлашро ҳаргиз осуда намегузорад. Ба ин далел, охирин гаҳвораи шавҳари дуредгарашро ба касе нафурӯхт ва ҳадя надод, то ин ки дар охир он гаҳвораро барояш тобут карданд. Дар ин ҳикоя асолати ишқ ва самимияту вафодориро равшан мебинем. Зани содаи кӯҳистонӣ бо тамоми танҳоӣ ва машаққаташ ба зистан ва муфид будан барои одамҳои давру бараш идома медиҳад ва ҳаргиз орзу ва умедро фаромӯш намекунад. Ин зани қаҳрамон намунае аз ҳазорон нафар занҳои кӯҳистонҳои Тоҷикистон аст, ки ба хотири ишқ ва идомаи насли башар зиндагиашонро фидо мекунанд.
Ҳикояи “Заёми зиёдатӣ”, ки нахустин бор соли 1988 дар маҷаллаи “Садои Шарқ” чоп шудааст, мамлу аз тасвирҳои зебо ва шоиронаи табиат ва латофатҳои табиат аст. Ҳикоя бо тасвири боридани борон оғоз мешавад ва бо ситоишу тасвири борон ба интиҳо мерасад. Истифодаи санъати такрор, аз як тараф, навъе халлоқият ва навовариро таъмин карда, аз тарафи дигар, боиси ҷаззоб ва ҷолибу хонданӣ шудани асар гардидааст. Ҳарчанд ҳарф на аз табиат аст ва на аз мавҳибати он – борон, балки бунмоя ва дарунмояи он мазаммати мақомдорони зоҳирнамо ва фурсатталаб аст, ки ба зоҳир гӯё барои мардум ва дар хидмати мардум ҳастанд, аммо ҳаргиз бидуни дар назар гирифтани манфиати шахсии худ кореро ба сомон намерасонанд. Барои нигоҳ доштани мақом ва курсии худ аз ҳеҷ гуна ноҳаққӣ ва ноҷавонмардӣ парҳез намекунанд. На худашон коре ба манфиати мардум анҷом медиҳанд ва на мегузоранд, ки дигаре кореро дар ин росто анҷом диҳад. Дар симои фарди дилсӯз барои мардум рақиб ва душмани худро мебинанд. Аммо дар ҳар ҷомеае афроде пайдо мешаванд, ки мехоҳанд барои мардуми худ ва пасояндагон кореро (мисли овардани об дар ин ҳикоя) анҷом диҳанд ва дар ин роҳ ҳеч чизе наметавонад монеи онҳо бишавад. Ҳарчанд дар охир боз як нафар мақомдор меояд ва он кореро, ки як нафари маъмулӣ (мисли муаллим Фаромарз дар ин ҳикоя) анҷом додааст, ба номи худ менависад, аммо, билохира, оммаи мардум ҳастанд, ки аз диди дақиқ ва ҳуши қазовати дуруст бархурдоранд ва воқеиятҳои ростинро аз миёнаи полояҳо убур медиҳанд ва ҳамчунин замон аст, ки ҳама чизро сари ҷойи худ қарор медиҳад. Ба қавли шоир:
Ҳар чӣ дорӣ, бибахшу ном барор,
Ба накӯию номи нек гузор.
(Ҷомӣ)
Дар ҳикояҳои “Мусофир”, “Афсонаи Сурхоб”, “Садбарги булғорӣ”, “Парвона”, “Чашми дор” ва ғайра нависанда ривоятгари моҳир ва амонатдори ғаму шодию дарду дармони мардум ва воқеиятҳои рӯзгораш аст. Гӯӣ нависанда як-як дар ҷилди тамоми қаҳрамонҳои ҳикояҳояш даромада ва бо тамоми эҳсосоту авотифи онҳо солҳо зиндагӣ кардааст, ки дар натиҷа тавонистааст бо эътимод ба худ ва дар ниҳояти ҷаззобию зебоӣ ва камол бешу ками онҳоро ба риштаи тасвир бикашад.
Яке аз буъдҳои дигари шахсияти Муҳаммадраҳими Сайдар фаъолиятҳои фарҳангӣ ва рӯзноманигории ӯст. Сайдар аз афроди огоҳе буда, ки барои имрӯз ва ояндаи миллаташ ғам мехӯрда ва барои ислоҳи вазъ аз камбудҳо ва мушкилот мегуфта ва мақолотеро дар ин замина аз солҳои нахусти фаъолияташ дар рӯзномаҳо чоп мекардааст.
Яке аз зеботарин ва мондагортарин навиштаҳои Муҳаммадраҳими Сайдар сафарномаи ӯ зери унвони “Хостам дар Эрон гум шавам…” аст. Ин сафарнома ҳасрат ва ормони як нафар ҷудоафтода аз сарзамини таърихиаш аст, ки баъди солҳои тулонӣ ба дидори шаҳрҳое, ки бо онҳо пайванди руҳию отифӣ дорад, мушарраф мешавад.
Дар як бахши ин сафарномаи пурмеҳру пурэҳсос мехонем:
“…Ё Шероз биравам? Бале, Шероз бояд биравам. Биравам дар сари турбати Шайх Саъдӣ ва Хоҷа Ҳофиз аз сари ихлос сура бихонам ва бо майу мутриб бинишинам, ки Хоҷа Ҳофиз ваъда кардааст, агар чунин бикунӣ, “ба бӯят зи лаҳад рақскунон бархезам”. Аз гулгашти Мусалло қадам бизанам, ки Хоҷа гуфтааст: «Шероз шаҳрест пуркарашмаву хубон-ш зи шаш ҷиҳат» ва дар канори оби Рукнобод ҳамроҳ бо боди сабо девони Хоҷаро ғазал-ғазал бигардонам, то бубинам, чи ҳолате бар ман рух хоҳад дод. Саҳар булбул чӣ ҳикоят бо сабо хоҳад кард. Он чи Ҳофиз аз боди сабо медид, чӣ буд, ки баҳона ба булбул ниҳод, сарбаста гуфт, асрор ҳувайдо накард ва шерозиёнро аз «роҳати ҷаннат» ноумед кард ва агар бигӯянд, ки дарки сухан намекунӣ, даъво хоҳам кард: «Мо ки аз шерозиён кам нестем» (М.Турсунзода) ва бо тассалои ин, ки дар Шероз сухандонию хушхонӣ намеварзанд, Ҳамадон биравам ва шикоят пеши Шайхурраис барам, ки теғи ҷонбахшои ту рӯйи ҷаҳонро гирифт, аз қаъри гили сиёҳ то авҷи Зуҳал ҳама мушкилоти гетиро ҳал кардаӣ, аммо дар Бухоро ҷойи бас азизе чун Шумо холист. Бархез, биё ва аз Кӯлоб Мирсаид Алии Ҳамадониро ба по бихезону ҳарду моро роҳе бинамоед, ки дар биёбони гумроҳӣ задаем» («Гаҳвораи ноз», с.284).
Муҳаммадраҳими Сайдар дар тули фаъолият ва зиндагӣ дар Маскав рӯзҳои сахту душвори ҳамватанҳои муҳоҷирашро дида ва азияту сахтиҳои онҳоро дар хуну пӯсташ эҳсос кардааст. Ҳамеша барои рафъи камбудҳо ва беҳбуди авзоъ талош варзидааст.
Равони ин марди фарҳехта ва фарҳангӣ шод бод!
Хуршед Эҳсон