Корвони Наврӯз — ёдгоре аз ҷашни бузург
Ба шарофати соҳибистиқлолии Тоҷикистон эҳёи суннат ва падидаҳои фарҳанги қадимаи ниёгон ба яке аз масоили меҳварии сиёсати давлат табдил ёфта, дар дарозои бештар аз 32 соли мавҷудияти давлати навини миллии тоҷикон бо ибтикори Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ, Пешвои миллат, муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон дар амри таҳқиқ, нашр ва таблиғи мероси адабиву таърихӣ, фарҳангиву маънавии гузаштагон тадбирҳои мушаххас андешида мешаванд. Аз ҷумла, тайи чанд соли охир барои дубора зинда намудани яке аз суннатҳои бузурги Наврӯзи Аҷам – Корвони наврӯзӣ низ иқдомоти шоистае аз сар гирифта мешавад, ки аз ҷумлаи аркони аслии Наврӯзи бузурги гузаштагони мо маҳсуб мегардад.
Мутобиқ бар таъкиди сарчашмаҳо Корвони Наврӯз дар оғози соли нав, ки ба таъбири “даромадани сол ё солдароён” ва дар миёни дигар ҳамзабонон бо номи “таҳвили соли нав” маъруф аст, ба шакли нисбатан мухтасар ҷараён пайдо карда, танҳо дар рӯзи таҷлили Наврӯзи бузург ба Корвони бузурги Наврӯз табдил ёфта, ба сурати як намоиши фарогири доираи васеи мардумон аз қишрҳои мухталифи ҷомеа ҷараён мегирифтааст. Қабл аз он ки ин ҷашнвораи муҳташам бо Корвони бузурги наврӯзии мардум доир шавад, чанд рӯз қабл аз даромадани Наврӯз оине бо номи “Наврӯзхонон” барпо мешуд. Гурӯҳе аз мардум, ки аслан худ аҳли мусиқӣ буда, сурудҳои наврӯзиро аз бар медонистанд ба тамоми шаҳр, маҳалла ба маҳалла, хона ба хона зери танини мусиқӣ бо иҷрои ин сурудҳо ба мардум паёми омадани Наврӯзро мерасонданд. Дар посухи ирсоли ин паёмҳои шодиовар мардумон барои эшон шириниву меваҷот, нону кулчаҳои ширӣ, тухми мурғ, гандум ва ҳар чи доштанд, пешкаш менамуданд. Дар сурати аз ҷониби нафароне ҷудогона чизе бар ивази ин паёми шодмониву нишоти наврӯзӣ нарасидан, ин гурӯҳ онҳоро ба масхара кашида, дар ҳаққашон сурудҳои ҳаҷвӣ месароиданд ва ба ин шева низ навъе худ ва мардумро шод медоштанд. Ин расми вижаи маъруф ба наврӯзхонӣ имрӯз асосан дар миёни мардуми мо ба сурати “Бойчечак” ҷараён дорад, ки аслу моҳияти он ба ҳамин оини наврӯзхонӣ пайванд мегирад. Ҳарчанд бойчечак маросиме дар паёмоварии ҳузури баҳор ба шумор меояд, аммо муҳтаво ва моҳияти он сарчашма аз ҳамин расми деринаи ниёкон гирифтааст. Аммо Корвони Наврӯз, тавре таъкид гардид, дар рӯзи шашуми Фарвардин, ки Хурдодрӯз унвон дошта, сурат мегирифта. Ниёкони мо чунин мепиндоштанд, ки аксари ҳаводис ва иттифоқоти матлуб ва муборак дар сарнавишти мардумони ориётабор маҳз дар ҳамин рӯз ба вуқуъ пайвастааст. Ба ибораи дигар, рӯйдоди муҳимми таърихӣ ва сарнавиштсоз маҳз дар ҳамин рӯз ба вуқуъ пайвастааст ва бори нахуст маҳз дар Хурдодрӯз ҳафтдаҳ ҷашну оини миллии куҳан баргузор шудааст. Ҳамин нукот тақаддуси ин рӯзро бозгӯӣ намуда, сабаби аслии доир шудани Наврӯзи Бузургро, ки Корвон ҷузве аз он ба шумор меояд, тавзеҳ медиҳад. Аз ҷумла, ин рӯзро ба фариштаи об нисбат медиҳанд, чун худ Хурдод дар фарҳанги куҳан ҳамчун фариштаи муваккили обҳо эътироф гардидааст. Дар канори ин, ба навиштаи Абурайҳони Берунӣ, шашумин рӯзи Наврӯз фурсати тақсими саодат ба тамоми сокинони кураи Замин дониста мешавад. Ба ҳамин хотир онро рӯзи саодат ва умед ном ниҳодаанд. Дар пайванд ба эълони ин рӯз ҳамчун рӯзи умед мардумон дар гузашта канори ҳамдигар ҷамъ омада, бо таҷаммуи хосса, ҳаракатҳои мухталиф, иҷрои расму оинҳо дар наврӯзгоҳҳо, баргузор намудани корвон, ки аз вижагиҳои хоссае бархурдор аст, Наврӯзи бузургро таҷлил менамуданд, то аз тақсимоти саодат баробар баҳравар шаванд. Умари Хайём дар робита ба ҳамин рӯз фармудааст: “Ҳар ки рӯзи Наврӯз ҷашн кунад ва ба хуррамӣ бипайвандад, то Наврӯзи дигар умр дар шодӣ ва хуррамӣ гузаронад”. Дар миёни осори куҳани паҳлавӣ ҳам рисолаи кӯчаке бо номи «Моҳи фарвардин, рӯзи Хурдод» боқӣ монда, ки аслу моҳият ва фазоили ин рӯз ва сабаби имтиёзи онро бар рӯзҳои дигар дар 47 банд тавзеҳ медиҳад. Ба ибораи дигар, ин рисола хуҷастагиҳои рӯзи шашуми Фарвардинро, ки дар аҳди қадим Рӯзи Хурдод унвон дошт, шарҳ дода, ҳамзамон иттифоқоти наҷиберо, ки то поёни ҷаҳон дар ин рӯз ба вуқуъ хоҳанд омад, бозгӯӣ мекунад. Дар асари дигари қадимаи паҳлавӣ “Бундаҳишн” рӯзи баргузории Наврӯзи бузург ҳамчун рӯзи Некуӣ ё фуруд омадани некӣ ба рӯи Замин чунин маънидод шудааст: “Агар дар сол некӯ шояд зистан, ба сабаби Хурдод аст.Чунин гӯянд, ки “Ҳамаи некӣ чун аз абаргарон (сарнавиштсозон) ба гетӣ ояд, он ба Хурдодрӯз, ки Наврӯз аст, ояд. Бошад ки гӯяд, ки: “Ҳама рӯз ояд, аммо он рӯз беш ояд. Пайдост, ки агар дар он рӯз бар тан ҷомае неку бидоранд ва бӯи хуш бӯянд ва мурвой (фол) нек кунанд ва нишастан аз ҷои реман (палид) ва аз мардуми бад дур буванд ва обҳоро беҳтар кунанд… он сол некуӣ бад эшон беш расад ва бадӣ аз эшон дур созад.” Пас, аз ин ишороти “Бундаҳишн» равшан мешавад, ки баробари рӯзи саодат ва хуррамиву умед будан, шашум рӯз аз Наврӯз, яъне фурсати баргузории Наврӯзи бузург рӯзи аз ҳама бештар фуруд омадани некӣ ва талқини афзуни мардум ба некукориву некгуфторӣ ва ҳамнишинӣ бо некону парҳез аз ҳузур дар перомуни бадон будааст.
Ҳамин тавр, яке аз муҳимтарин омили баргузории Корвони Наврӯзӣ гиромӣ доштани ин рӯз ба хотири иттифоқи 72 рӯйдоди муҳимми сарнавиштсози гузаштагони мо дар аҳди бостон аст, ки боис ба зуҳури ҳабдаҳ ҷашну оини бузурги миллӣ гардидааст. Маҳз дар ҳамин рӯзи таҷлили Наврӯзи бузург баробар ба иҷрои барномаву намоишномаҳо бевосита ҳамин ҳабдаҳ расму оини қадима баргузор мешуда, ки таркиби аслии Корвони Наврӯзро ба вуҷуд овардаанд. Мардумон аз субҳи содиқ ба таҷлили Наврӯзи бузург шуруъ карда, оинҳои наврӯзиро аз маросими шаккар чашидан ё шаккар чашонидан оғоз менамуданд. Абурайҳони Берунӣ дар тафсири ин оини оғозгари ҷашни Наврӯзи бузург, ки сароғози Корвон ҳам будааст, чунин навишта: “Ҳар кас дар бомдоди ин рӯз, пеш аз он ки сухан гӯяд, шаккар бичашад ва тани худро ба равғани зайтун чарб кунад, дар ҳама сол аз анвои балоҳо солим хоҳад монд”. Ба ин тартиб, маросими рӯзи Наврӯзи бузург бо ширинӣ додан ё шаккар чашонидан ба умеди баҳравар гардидани аз ҷараёни тақсимоти саодати башарӣ оғоз меёфт, ки бешак ин оин дар ҳузури ҳамдигарии мардум дар майдонҳои Наврӯзгоҳ сурат мегирифт. Батадриҷ афроди мухталиф ба доир шудани маросиму оинҳои мухталиф иқдом менамуданд, ки моҳиятан таркиби Корвон, бидуни он ки худи мардум хоста бошанд, мукаммал мегардид. Ҳар яке аз ин ҳабдаҳ маросим аз сӯи гурӯҳҳои муайян ба намоиш гузошта мешуд. Дар навбати аввал, баробар ба оини шаккарафшонӣ ё шаккарчашонӣ расми обпошӣ ҳам шуруъ мегардид. Мутобиқ ба андешаҳои ниёгони мо, оини мазкур ба хотири рӯзи фариштаи об, яъне номи шашумин рӯзи Наврӯз – Хурдодрӯз ва тоза кардани гарду ғубори аз фасли зимистон боқимонда аз сар гирифта мешуд. Дар барпоии ин оин низ гурӯҳе аз мардум дар Наврӯзгоҳ машғул гардида, ҷараёни идомаи онро таъмин менамуданд. Аз дигар маросими муҳим, ки барои зуҳури Корвони Наврӯзӣ асос гардидааст, идӣ додан маҳсуб мешавад.
Ҳарчанд дар эҷоди таркиби аслии Корвон таҷлили ҳабдаҳ ҷашн ё маросим дар як рӯз боис омадаанд, аммо идӣ додан асоситарин ваҷҳи таъминкунандаи аслу моҳияти Корвони Наврӯзӣ ба шумор меояд. Иштирокдорони Корвони Наврӯз ба хотири идӣ додан ба тамоми мардум дар зарфҳои мухталифи хурду бузурги таҳияшуда аз шохаҳои дарахтони гуногун, мисли сабадҳо, каҷоваҳо анвои меваҳои хушку тар, гандум, дигар намуди хӯрданиҳоро гузошта, дар хиёбонҳо сайр мекарданд. Ба ҳар хонае, ки наздик меомаданд, аз ин меваҷот ва хӯрданиҳо ба унвони идӣ ба соҳибони он тақдим карда, аз ин роҳ баробари анҷоми як оини наврӯзӣ иқдоми хайрро пеш мегирифтанд. Ин рафтори аҳсан низ пайванд бар он доштааст, ки Худованд дар ин рӯзи тақсимоти саодати башарӣ ва некиву умедҳои нишотовар эшонро низ бебаҳра нагузорад ё бар ивази идиҳои дода ё амали эҳсонварзӣ барояшон хушбахтиҳои инсониро насиб гардонад. Дар тамоми маҷрои ҳаракати Корвон, ки зери садои мусиқиҳои хоси наврӯзӣ, иҷрои намоишҳои мухталиф ҷараён мегирифт, аксари оинҳои дигари марбут ба Наврӯз иҷро мешуданд. Албатта, Наврӯз аз оғоз бо мусиқӣ ва шодиву нишот пайванди амиқ доштааст, то мардум дар аввалин рӯзҳои ҳузури соли нав пайваста дар хуррамӣ ва фараҳмандӣ бошанд. Таронаҳои хосаи наврӯзӣ низ аз қадим дар фарҳанги куҳани мо ҷой дошта, ки онро ромишгарону навозандагон, аҳли мусиқӣ иҷро менамуданд. Чунин таронаҳои махсуси наврӯзиро ғолибан афроди маъруф ба “наврӯзхонон” месароиданд. Рисолати онон қабл аз ворид шудани ин ҷашни миллӣ дар кӯчаву хиёбон тавассути сурудани он чакомаҳо омадани Наврӯзро башорат додан ба шумор мерафт. Дар рӯзи Наврӯзи бузург низ наврӯзхонон пешопеши Корвон бо иҷрои таронаҳои хоссаи наврӯзӣ паёми ҳузури баҳорро ба мардум мерасониданд. Чун аҳолӣ бо шунидани садои наврӯзхонон аз хонаҳо бадар мешуданд, корвониён, хосса афроди сарватманду хайрандеш ба эшон идиҳои наврӯзӣ медоданд. Мардум низ бо гирифтани идиҳо ба Корвон мепайвастанд. Корвони Наврӯзӣ батадриҷ бузург мегардид. ва одамон бо орзуи баробар ва дар канори ҳамдигар нияти баҳравар шудан аз тақсимоти саодати башарӣ маросими мазкурро то интиҳои рӯз тавсеа бахшида, ба сурате муҳташамтар давом медоданд. Оини сурудхонии наврӯзӣ бо шева ва суннатҳои хос дар саросари кишвар боқӣ мондааст ва қисмате аз онҳо ҳанӯз иҷро мешаванд.
Дар қисмати пеши Корвон ҳамроҳи наврӯзхонон Мири Наврӯзӣ ҳам бо шеваи хоссае ҳаракат мекард, ки маросими маъруф ба «Кӯсаи барнишин»-ро иҷро менамуд. Тартиби доир шудани ин маросим он гуна буда, ки аз миёни мардум нафаре барои иҷрои ин нақш баргузида мешуд, ки дар зери манаҳи худ чанд тор мӯй ба унвони риш дорад. Ин намоиш то андозае ҷанбаи ҳаҷвӣ дошта, баҳри шодиву нишот сурат мегирифт. Мири Наврӯзӣ аслан рамзи ҳиҷрати зимистон ба шумор меравад, ки аҳолӣ бо хандаву тамасхур ба ҷониби вай менигаранд, ки аз тарси баҳору Наврӯз рӯ ба гурез ниҳода истодааст, яъне салтанати зимистон акнун ба интиҳо расидаву ӯ по дар рикоб ниҳодааст. Тибқи ривоёт, Мири Наврӯзӣ ба як даст зоғ ва ба дасти дигар бодзан мегирад ва пайваста худро бод дода, баробар ба дигарон ашъоре месарояд, ки мазмуни хайрбодӣ бо зимистон ва сарморо доранд. Аз ин рӯ, Мири Наврӯзӣ чун як симои музҳик ба назари мардум менамуд, ки аз дидани он тамоми ширкаткунандагон ва тамошобинон, хосса кӯдакон шодмонӣ намуда, бо шеваи худ ӯро тамасхур мекарданд. Ҳатто аз рӯи анъана Мири Наврӯзӣ ба тарафи мардум мерафт, то бар ивази хондаҳояш чизе бо худ бигирад. Ӯро, тибқи оинҳои Наврӯзӣ, сарзаниш мекарданд ва нидо дармедоданд, ки «эй намоди зимистон ва сармо, зуд аз пеши мо бирав, ки аз дасти ту ба дод омадаем». Ҳамин гуна, дар таркиби Корвони Наврӯз бо ҳаракати ин гурӯҳи ҳунармандон намоишномаҳои шодиофарини Наврӯзӣ низ сурат мегирифт ва Мири Наврӯзиро афроди дигаре мисли ӯ ба сурати масхарабозони дар ниқобҳои мухталиф даромада, ҳунармандони дигар бахшҳо ҳамроҳӣ менамуданд. Вобаста ба ин, тахмин намудан мумкин аст, ки миёни Мири Наврӯзӣ ва Бобои барфӣ пайванде мавҷуд аст ва эҳтимол дорад, ки зуҳури Бобои барфӣ дар маросими табдили соли милодӣ чун чеҳраи асосӣ то ҷое бояд сарчашма дар ин оини куҳани аҷдодии мо дошта бошад, ки, албатта, ин мавзуъ таҳқиқи ҷудогонаро хостор аст.
Зимнан, дар рӯзи Наврӯзи бузург оростани хони наврӯзии мураттаб аз ҳафт сину ҳафт шин, пухтани суманак ва анвои ғизоҳои дигар, ки бештар аз гиёҳону рустаниҳо, меваҷот ва маҷмуан аносири табиӣ таркиб ёфтаанд, расм шуда буд. Ҳамин шеваи таҷлили ин ҷашни бузург имрӯз низ тавассути чунин маросим асолати худро ҳифз намудааст. Муҳимтар аз ҳама, аслу бунмояи Наврӯзи бузургро мо бо беҳтарин ваҷҳ дар таҷлили ин ҷашни шукӯҳманд дар ҳамаи шаҳру навоҳии кишвар ҳамасола ба мушоҳида мегирем, ки воқеан аз асолатшиносӣ ва дараҷаи баланди худогоҳии мардуми тоҷик чун меросбарони асили фарҳанги Наврӯз башорат медиҳад. Боварии комил дорем, ки бо эҳё шудани Корвони Наврӯз ба сурати навин ва таркиб ёфтани он аз омезаҳои фарҳанги куҳан ва ҷадиди миллии мо ин падидаи нодир метавонад дар амри зинда гардидани беҳтарин суннатҳои Наврӯзи бузург ва ҳамзамон таҳкими ваҳдати миллии мардумони кишвар ва маҷмуан, тамоми аҳолии мамлакатҳои ҳавзаи Наврӯз нақше босазо гузошта, моро чун меросбарони ин ҷашни шукӯҳманди ҷаҳонӣ ба тамоми оламиён дигарбора муаррифӣ менамояд.
Нуралӣ Нурзод,
профессор