Маҳфилафрӯзу дилафрӯз
Мусоҳиба бо нависанда Абдулҳамид Самад перомуни шахсияти устод Боқӣ Раҳимзода
– Бисёр иттифоқ меафтад, ки чеҳраҳо ва инсонҳои наҷиб аз дидори аввал дар хотир нақш мебанданд. Бори нахуст кай ва дар куҷо устод Раҳимзодаро дидед?
– Бори аввал устод Боқӣ Раҳимзодаро дар саҳни Донишкадаи омӯзгории пойтахт дидам. Дар назарам нури чеҳра, нигоҳи пурмеҳр, ҳазлу табассум пеш-пеши устод пойандоз мегустарид. Баҳор буд. Устод бо ҷамъе аз ҳамқаламону шогирдон барои ширкат ва шеърхонӣ ба ҳамоиши наврӯзӣ омада буданд. Лаҳзаи хотирмон. Роҳбарони донишкада, омӯзгорони маъруф, донишҷӯён бо меҳр онҳоро пешвоз гирифтанд.
– Шумо чандин сол бо устод Боқӣ равуо доштед. Бисёр чизҳоеро медонед, ки хонандагон иттилоъ надоранд. Бисёр хуб мебуд агар дар бораи барномаи «Мушоира» каме маълумот медодед. Шумо низ дар ин барнома иштирок доштед.
– Устод Боқӣ дар ТВ бо номи «Мушоира» барномаеро сарварӣ мекарданд. Ба ин барнома донишҷӯёни навқалами донишкадаҳои пойтахт ҷалб карда мешуданд. Тарзи баргузории ин маҳфил чунин буд: перомуни сухану назокатҳои шеър ибрози андеша ба миён меомад; байтеро аз шоирони муосир ё классик медоданд, ки навқаламон ба он назира бинависанд ё аз таносуби сухан дар шеър, масъулияти адиб, ифоданок хондани матн суҳбат меоростанд. Он вақт Тоҷикистон як шабака дошт. Ба шарофати «Мушоира»-и устод Боқӣ аз ТВ шеър хондан ифтихору шодибахш ҳам буд. Боз барои ширкат дар ин барнома ҳаққи қалам низ медоданд. Ҳам баҳра бурдан аз суҳбати устод, ҳам ҳаққи қалам гирифтан. Сипас шиносоӣ, нишасту суҳбатҳои зиёде бо устод сурат гирифтанд. Дар ҳама ҳолат хислатҳои покдилӣ, меҳрубонӣ ва некандешии устод ҷило медоданд. Хушбахтона, солҳои донишҷӯӣ банда дар барномаи «Мушоира» борҳо ширкат доштам. Ин барнома минбари расмии навқаламон ва майдони ифшои нахустин дурахши ҳунар ва ошноияшон бо устод Боқӣ Раҳимзода ва ҳамдигар буд.
– Устод Боқӣ Раҳимзода аз рӯи вазифа бо ҷавонони навқалам сару кор доштанд, лутфан бигӯед, ки дар рушду нумуи эҷодиёти Шумо чӣ нақше доранд?
– Устод то охири умр вазифаи кор бо ҷавонони эҷодкорро бар дӯш доштанд. Натанҳо дар рушди эҷодиёти ҷавонон саҳм мегузоштанд, балки дар барпо кардани ҳаёти оилавии бисёр ҷавонадибоне, ки дастпарвари ятимхонаҳо буданд, чун хостгор, падархонд ё падарвакил косагули базмҳои арӯсиву домодӣ бо ширингӯӣ ва ҳатто рақсҳои басо аҷиби паҳлавонона хидматҳо кардаанд. Аз номи ҷавонадибони ҳамон насл шоир Ғаффор Мирзо бо ин байт ба устод арзи сипос карда:
То ин дили моилшуда хомӯш нагардад,
Некии Шумо ҳеҷ фаромӯш нагардад.
Шуҳрату овозаи маҳфилороии устод Боқӣ то ҷое боло рафт, ки ин байт дар сифати эшон машҳур шуд:
Ба ҳар тӯйе, ки Боқӣ соқӣ бошад,
Вафои дӯстдорон боқӣ бошад.
Банда, ки наср менавиштам, аз устод ёрие напурсидаам. Лекин аз суҳбатҳои пурпандашон бисёр бархурдор шудаам. Дар маҳфилҳо устод мегуфтанд:
– Шаб Хоҷа Ҳофиз дар хобам даромад. Аз ҳунари шоирӣ гуфтугӯ кард. Вақти рафтанаш чанг зада, аз доманаш доштаму хоҳиш кардам: «Ҳазрати Ҳофиз ё маро шоир бикун ё бо худат бибар». Дар ҳамин кашокаш бедор шуда бинам, домани худамро маҳкам доштаам.
Хулосаи мантиқии ин ҳикояти устод Боқӣ чист? Ҳар адиби ҷавон аз талошу омӯзиш ва заҳмати пайвастаи худаш ба мурод мерасад.
– Кадом тавсия ё маслиҳати устод Боқӣ дар ёдатон мондааст, бигӯед, то ҷавонон низ аз он баҳра бардоранд.
– Пос ё нигоҳ доштани анъанаи устоду шогирд дар муҳити адабӣ ба хотири тарбияи маънавӣ, ривоҷи саводи хаттӣ, дарки сухану маънӣ, масъулият дар назди адабиёти бузург – хидмати содиқонаву беғараз аз барои равнақи адабиёт беҳтарин хидмат ба миллату давлат аст. Аммо замон ва тарзи муносибатҳо имрӯз дигар шуда. Оё навқаламони гиромӣ сабр ва гӯши маслиҳатшунав доранд ё не? Пандпазирӣ ва дубораву борҳо таҳриру тозанавис кардани асари худ низ бору заҳмати гарон аст…
Устод Боқӣ ва ҳамсафонашон маро ба ҳамин роҳ ҳидоят мекарданд.
– Дар ҳаҷву латоиф устод Боқӣ камназир буданд. Шумо чанд латифаи тозаи устодро дар як маҳфиле нақл кардед. Мутаассифона, чаро то кунун латифаҳои устод пурра гирдоварӣ нашудаанд?
– Устод Боқӣ кони ҳазлу зарофат буданд. Бисёр масъалаҳои ҷиддии муҳити адабӣ, моҷароҳои рӯзгори шогирдон, ҳатто моҷарову хонагирии онҳоро дар идораҳои боло бо ҳазлу хушгӯӣ ҳал мекарданд. Аз рӯйи ҳамин фазилату заковаташон соҳиби эҳтироми хосаи роҳбарону мардум буданд. Гирд овардани ҳазлу латифаҳояшон кори шоистаест. Ин хидматро бояд ягон ҷавони босаводу хушзарофат адо бикунаду руҳи устодро шод.
Зиёд не, кам-кам… Баъзеаш нашр шуда, баъзеҳош не… Аксари ин зарофатҳоро мо ҳангоми нишасту маҳфилҳо аз устод ё аз ҳамсафонашон шунида будем.
– Шумо ба сифати ходими адабӣ дар маҷаллаи «Садои Шарқ» кор карда, ҳар рӯз бо шахсиятҳои адабӣ дидор доштаед. Он саргузашту хотираҳоро нияти навиштан надоред?
– Ҳар рӯзашро не, лаҳза ва гуфтугӯҳоеро, ки бо ширкати устодон перомуни адабиёт, осори бадеӣ, шахсиятҳои фарҳангӣ ё масъалаҳои доғу муҳим сурат гирифтаанд. Ин ёдвораҳо дар дафтари хотираҳои «Раҳоварди зиндагӣ» сабт ёфтаанд.
– Устод Боқӣ қисми дуввуми «Саргузашти Боқиву Соқӣ»-ро шифоҳӣ нақл карданд, Шумо китобат намудед, ки ахиран дар «Мунтахаботи осор» нашр шуд. Он чӣ гуна сурат гирифт?
Ин хидматро сармуҳаррири он замони маҷаллаи «Садои Шарқ», зиндаёд Убайд Раҷаб аз ман хоҳиш карданд. Аз эшон сипосгузорам. Даврони заъфи пирӣ ва нури чашми устод Боқӣ буд. Дар фосилаи беш аз ду моҳ, ҳар рӯзи корӣ, пас аз танаффус якуним-ду соат бо устод дар ҳуҷраи кориашон менишастем. Он кас ҳикоят мекарданду ман менавиштам. Аҷиб он буд, ки устод ҳангоми суҳбатҳо озоду пурзарофат нақл мекарданд. Вале вақти хома ба даст гирифтану омодаи навиштан шудани ман басо ҷиддӣ шуда, ҷумлаҳои китобиро ба забон меоварданд. Ман хоҳиш мекардам, ки «Устод, ҳамон хел зебову башира нақл карда будед, ҳамонро бигӯед». Устод бо табассуми нарм мегуфтанд:
«Мулло, он тарафашро худат дуруст мекунӣ».
Ростӣ, ин нишасту ҳамкориҳо бо устод чун дарсҳои адабӣ, шинохти шахсиятҳои адабиву фарҳангӣ судманд буданд.
– Дар «Садои Шарқ» порае аз «Саргузашти Боқиву Соқӣ» бори нахуст нашр гардид, яъне то кунун ҷое ҳам чоп нашуда буд. Оё қисматҳои чопнашудаи ин асар ҳанӯз ҳам мавҷуданд?
– Он гуфтаву лаҳзаҳое, ки устод Боқӣ ва сармуҳаррир Убайд Раҷаб шоистаи нашр донистанд, дар шумораи ба хаёлам, чоруми «Садои Шарқ» (1980), мутаассифона, пас аз вафоташон чоп шуданд. Шояд баъзе лаҳзаҳо монда бошанд, лекин хеле кам.
– Шумо, ки худ нависандаи шинохта ҳастед, ба насри устод Боқӣ чӣ баҳо медиҳед?
– Устод, ки умри пурбаракат, оламу инсонҳои зиёдро диданд ва завқу истеъдоди фитрӣ доштанд, хазинаи заковату хотира ва донишу таҷрибаи мардумшиносӣ буданд. Вале эшон ба насрнависӣ ҷиддӣ даст назаданд. Намоишномаи «Сияҳсувор»-ашон хуб аст.
– Мунтақиди зиндаёд Соҳиб Табаров барои Шумо чанд нома навишта буданд, ки 10 номаро маҷаллаи «Садои Шарқ» чоп кард. Боқӣ Раҳимзода барои Шумо номае ба ёдгор мондаанд? Умуман, устод ба номанависӣ майлу рағбат доштанд?
– Не, устод ба ман номае нанавиштаанд. Шояд ба шогирдони шоирашон нома навишта бошанд. Муаллим Соҳиб Табаров дар фосилаҳои гуногун, пас аз мутолиаи асарҳоям дувоздаҳ нома навиштанд, ки ҳар яке шабеҳи тақризанд. Хушбахтона, ин номаҳо зери унвони «Манбаи омӯзиш» (Мактубҳои Соҳиб Табаров ба Абдулҳамид Самадов) бо эҳтимоми донишмандони гиромӣ М.Имомзода ва зиндаёд М.Зайниддинзода (Душанбе, «Истеъдод»-2021) ба нашр расиданд.
– Чанде пеш 90-солагии ИНТ-ро ҷашн гирифтем. Дар бораи пайванди устод Боқӣ бо Иттифоқи нависандагон чанд сухан мегуфтед.
– Устод Боқӣ Раҳимзода чун дӯст ва пайрави устоди бузургвор Мирзо Турсунзода дар тарбияи адибони ҷавон ва ба мақоми баланд расидани Иттифоқи нависандагон дар сафи беҳтарин адибони ҳамсолашон даҳсолаҳо содиқона хидматҳои шоиста карданд. Беҳтарин шоирону нависандагон эшонро устоди худ мешумориданд. Ин бахти суханвари куҳансол, некномии ӯст. Ва ҳамеша номаш чун беҳтарин тарбиятгар, устоду мададгори адибони ҷавон ёд хоҳад шуд.
– Рӯзи дафни устодро албатта дар хотир доред…
– Оре, тобути Боқӣ Раҳимзодаро бо эҳтиром бурда, дар боғи устод Айнӣ ба хок супоридем. (Алҳол мадфанашро ба мазори Лучоб кӯчондаанд). Ва мо ҷавонадибон бо зиндаёд Лоиқ Шералӣ ба Иттифоқ омада, дар гӯшаи ошхона пурандӯҳ нишастем. Ҳама як нуктаро такрор мекардем: «Боз як хазинаи нодири ганҷи сухан, зарофату ҳикмат аз байн рафт. Дареғ!»
– Сипос барои суҳбати пурмуҳтаво ва ҷолиб.
Мусоҳиб Насимбек Қурбонзода, «АС»